Wednesday, October 22, 2014

My First Post in Year 2014

Dah lebih setahun dah aku kerja kat company aku nie..... Company aku nie kecik jer.... Staff not more than 10 orang currently... Kat department/unit aku nie, aku la manager, aku la machai..... hahahahaha.... Itu la pasal aku x dapat nak update cerita2 best kat blog nie walaupun idea melimpah-ruah.... (perasan macam blog nie ade orang yang baca)....

And hampir setahun la aku x bukak blog aku sendirik.... hmmm.... And aku try usha2 blog2 rerakan aku, depa pun sama '2 x 5' ngan aku.... Aku rasa masing2 dah busy ngan family and career....

But, mengikut kata sahabat baik aku, ber'blog' nie banyak faedah nye... Kalau kita mampu sharing bende2 yang baik... Ye la... Aku memang agree pun... But finding a time for blogging is quite hard for me... And from one of the courses I attended, the facilitator also advised to write about whatever in one sheet (at least) everyday especially about what is your feeling or what you did for that day... It's improve your writing skill and also your quality of life.... And I'm totally agreed! But still, it needs self-disciplinary to commit with that... hahahahaha....

Ok... Ok.... I need to start to be a discipline working mommy! Hehehehehe....

My life so far..... Memang tiring.... I'm struggling to organise and manage it.... With my office works (which yang berlambak gile.... management kata nak hire assistant, tap x hire2 lagik).... With my house works (kalau dah balik lambat from office everyday, memang x sempat la nak cover house works).....

But now, things getting better.... I learn from my experience in my company.... Just outsourced whatever you could.... Hahahahaha.... Senang kerja kan?? Tapi costly..... But you must be smart in planning.... Outsource ikut kemampuan....

Kerja apa yang aku 'outsource'kan?

1. Cleaning the house
- I mean the whole house - bile dah bersepah sangat which usually once a month.
- Ini juga membantu Kakak Indon yang aku kenal masa kat tempat kerja aku dulu.
- Kire aku bantu dia jana pendapatan extra.

2. Laundry
- Kalau dah betul2 dah x sempat nak buat laundry sendirik.
- Kalau hantar dobi, 3 kerja boleh settled - membasuh, sidai kain & lipat kain.
- And baju kurang ronyok and extra harum.....

3. Sidai Kain
- This one, to cut cost of laundry.
- Mendobi is quite costly for me. Thus, usually aku akan basuh kain baju kat umah, but keringkan kat self services laundry.
- kain baju kurang ronyok kalau kita terus lipat sejerus kuarkan kain baju dpd mesin....

4. Memasak
- Usually aku makan kat umah ibu jer.... huahahahaha.... tapau bawak balik pun selalu...
- Kalau x, makan la kat luar.
- This one need to learn to stop the outsourcing. Plan to masak for my family everyday, cuma belum ada kesempatan and kerajinan di situ....
- Ye la... bila masak, nak kena basuh pinggan mangkuk extra... kan...?? Itukan akan menambahkan house work aku...

All right.... dah cukup panjang dah entry aku nie.... kita sambung next time (hopefully still in year 2014).... huahahahahaha.....


2 comments:

  1. btl susah nk commit ngan blog ni bila kerja full time
    aku curik2 time kurang kerja update banyak2 schedule siap2
    time bizi terus tak update
    lps tu banyak gak entri throwback (sbb nk jugak menulis walau dah basi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok la nie Raihan..... bukan saja nak menulis entry, nak me'reply' entry ko pun aku amik masa 4 bulan.... hahahahah

      Delete