Monday, March 7, 2011

My Life Since Last 9 Months......

WHAT'S HAPPENED.....

Dah lebih setengah tahun aku kat tempat kerja aku sekarang nie...... Dulu punya la tension sebab gaji ciput..... ye la, nak dibandingkan tempat kerja lama aku (which is Audit Firm as External Auditor ("EA")), gaji aku yang kat tempat baru nie 50% kurang daripada gaji lama aku.....

Kawan2 aku yang EA semua tanya kenapa la aku nie terima keje kat tempat nie.... Aku pun tak tau la kenapa... hehehehe..... Actually, agak sukar aku carik keje kat JB nie.... Rata2 companies besar2 kat JB are manufacturing co, construction co, or developers.... Kalau Contruction and Developer Companies, aku tak pernah apply... sebab tak berapa yakin lak aku bole buat accounts dia.... Manufacturing lak, rata2 nak chinese speaking or located kat pasir gudang.... mak aiihh... jauh tuh perjalanan aku kalau aku dapat keje kat sana.... tak sanggup aku.... so, disebabkan perangai aku yang memilih nie, aku susah la kot nak dapat keje lain....

BORN AS AN AUDITOR

Kat tempat 'so called' baru nie, aku still berjawatan auditor.... tapi internal auditor la.... Muke aku nie memang dah ade chop 'AUDITOR' kot.......'Boss besar' kata aku tak leh jawat position senior sebab dia kata aku tak de 'CIA' (Certified Internal Auditor).... ye la... katanye IA ngan EA is TOTALLY diffirent.... aku malas nak debut... amik jer la position apa pun dia nak bagik..... kalau betah banyak2 pun, bukannye bole menang pun.....

DEMOTIVATED

Kalau cakap pasal perasaan aku, memang waktu awal2 tuh tiap-tiap kali dapat gaji, aku demotivated.... dah la kena turun pangkat (from Assistant Manager in EA Firm to Junior Exec in IA Co.), turun gaji lak tuh!!!! aku rasa kalau orang lain pun akan demotivated..... so, EVERY month aku motivate diri aku agar bersabar and buat keje dengan sungguh2..... Kengkadang rasa tension..... setiap kali aku dapat keje baru, aku mesti kena start dari bawah balik..... kire kena panjat tangga satu per satu.... penat keje kat EA firm dulu.... 5 tahun aku kat EA firm (kat KL lak tuh), developed aku nye CAREER.... tiba2 sampai kat JB, aku kena start all over again.... tak pe la....Insya'Allah, ade hikmah disebalik apa yang terjadi.... Aku redha...
DEMI ARISSA RIZQEEN.... Mummy love you so much.....

HIKMAH YANG DI'ANALYSED'

Tapi aku seronok gak la.... sebab:

1. KAWAN2 SEKERJA - Kawan2 aku semua best2 kat sini..... kengkadang join depa ngan aktiviti2 memasak, mengumpat, mengutuk, makan2, window shopping, dan lain2.....
2. BOSSES -'Boss sederhana besar' aku pun baik... nak cuti pun senang.... bole bincang punye.... sure dia approve lah!!! tak de hal.... lagi pun dia memang open minded orang nye.... aku bole jer nak ber'discuss' tentang new ideas aku.... 'Boss2 kecik' pun baik2 belaka.... Jarang nak marah2.... Boss kecik kat office aku ade 5 orang; 2 seconded and yang 3 tuh stay kat office.....
3. SENAMAN PAGI - 'Boss besar' aku sangat ber'idealogy'.... so, one of his idealogy is 'An Auditor Must Mentally and Physically Healthy'.... Thus, untuk achieve that dia suruh all of his staff to exercise every Monday and Thursday morning.... so, kitaorang nye office hour on that days start from 9.30 a.m. Aku suke! Aku suke sebab one of the reason aku berhenti keje tempat lama adalah to have balance lifestyle... Aku nie tak la athletic sangat, tapi suka la nak bersenam.... Bersenam bole kurangkan stress....
4. NO WORK ON WEEKEND - hehehehe..... setakat nie, aku tak de la bekerja hari weekend... hehehehe... suke....
5. BALIK AWAL - nak kata awal tak la awal sangat.... sebab aku nie orang yang 'kalau buat keje, syok tak ingat....' so, aku selalu balik kul 7-8 p.m..... tapi office hours sampai kul 5.30 p.m. jer....

6. WORKLOAD - Alhamdulillah.... Setakat nie, still bole cope... tak la macam dulu.... rasa nak bernafas pun sesak..... heheheheh.....


MENANTI.........

Akan tetapi, aku still menanti SINAR..... Kenapa? Tunggu post aku yang seterusnye......

No comments:

Post a Comment