Tuesday, July 6, 2010

Patutkah UPSR and PMR dimansuhkan?

Tadi pagi I baca Berita Harian Online.... Antara berita yang menarik perhatian aku adalah issue memansuhkan exam UPSR and PMR. Kenapa nak mansuhkan education system yang telah lama kita guna? kerajaan nak jimat kos ke?

Bila membaca article2 or pendapat2 bijak pandai, memang UPSR and PMR nie patut dimansuhkan... kononnye education system Malaysia terlalu 'Exam Oriented'. Murid2 di Malaysia terlalu focus dalam peperiksaan dan tidak diberi kebebasan dalam memilih perkara yang mereka minat.....

Tapi for me, I still believe that UPSR and PMR tidak patut dimansuhkan... Ini kerana that exam dapat mengukur tahap pencapaian akedemik pelajar.... lagipun ia mampu menerapkan daya saing sejak anak2 kita masih kecil....

Dan disebabkan peperiksaan2 ini, ade juga yang tersedar dari 'tidur yang lena'.... What I mean? I teringat satu kisah benar one of my senior di EY... dia bukak cerita yang dia pada mulanye bukanlah pelajar yang cemerlang di sekolah rendah. Pada hari dia mengambil result UPSRnye, dia lihat rakan2 yang mendapat keputusan cemerlang bergelak-ketawa gembira bersama guru2... Pada saat itu, dia mula rasa cemburu dan tersedar bahawa dia juga bole memperolehi kejayaan itu.... And guess what? After that dia terus berusaha dan memperolehi kejayaan demi kejayaan... Dia antara pelajar yang lulus ACCA (professional exam for accounting) without a single fail.... Kak Sham, you inspired me!

Ade juga rakan2 I yang bersungguh2 di tahap UPSR tetapi memperolehi keputusan yang tak berapa cemerlang.... ada antara mereka give-up.... that's the sad part.... I believe parents and teachers must play the important part to support and motivate them... ye la, kan ade peluang di tahap PMR lagi.... And I have friends yang terus berjuang.. at the end, mereka berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam PMR... lebih cemerlang dpd yang cemerlang dalam UPSR..... Sometimes orang yang berjaya terlalu comfortable dengan pencapaian dahulu... lupa nak upgrade diri.... hehehehe.... So, sapa kata PMR tak penting...?

Thus, for me these two exams amat penting kerana dapat mengukur tahap pencapaian akademik pelajar serta memberi kesedaran.

Kalau nak suruh pelajar2 kita bebas memilih perkara2/subject2 mereka minat, boleh jer bagi meraka ini memilih... Bukan dengan memansuhkan sistem peperiksaan masakini, tetapi lebih memberi kelonggaran kepada pelajar untuk memilih subject2 yang mereka minat.... Contohnye, masa I di sekolah menengah, I did't have choice to take economics subject or perdagangan because I was science school student.... Eventhough I was taking Accounting subjects (and not taking Bio) but I had to take Chemistry and Physics subjects.... Waktu tu, I memang confirm my interest is more to accountings and business study.... I believe ramai yang mengalami nasib yang sama.....

Macam tu jugak masa memilih course di peringkat Universiti.... I rasa ramai jer yang tak dapat course yang mereka pilih.... so, pakai humban jer la course apa yang IPTA bagik.... Bagi yang ade duit, bole la mohon IPTS.... betul? At last, dapat la grad dengan keputusan yang so-so... ye la kena paksa belajar apa yang kite tak minat..... Luckily, I got what I want....

Sama la macam kerja jugak.... Ramai graduate yang keje bukan kerana minat mereka.... ye la... Degree lain bidang, dapat keje lain bidang.... Orang bijak pandai kata, jangan memilih kerja... Apa mau buat.... Memang la tak memilih, tapi kerja tanpa minat.... you know how it looks like..... Kalau tak minat jadi cikgu, tapi terpaksa jadi cikgu, so... at the end that cikgu just do what ever he/she could do... it's so-so production... Kalau zaman dulu, cikgu ni adalah pendidik.... Kita pandang tinggi profession ini... For me, I'm glad to have good teachers... all my teachers memang ikhlas menjadi pendidik sebab mereka minat.... TERIMA KASIH, CIKGU!

hm.... terpanjang lak melalut.... ok... berbalik pada isu yang dibincangkan.....

Ade yang berpendapat, UPSR dan PMR ini hanya menjauhkan lagi jurang antara pelajar cemerlang dan pelajar kurang pintar. Bagi I, itu bukan alasan yang bernas untuk meneruskan usaha memansuhkan UPSR dan PMR. Melalui result UPSR dan PMR, kita dapat tahu kemampuan anak2 kita serta minat mereka.... Sekiranya anak2 tidak berminat dalam bidang akademik, parents sepatutnya sudah dapat menjangkakan keperluan anak2 mereka dalam bidang kemahiran.... Contohnye dalam bidang agama, lukisan, muzik, senireka, communication dan lain2.... Parents juga lebih mudah mendorong anak2 dalam bidang yang mereka minat.

So, apa pendapat anda semua.....?

5 comments:

  1. Salam. .
    Alahai~ nak mansuhkan UPSR & PMR? yare2.
    Totally agree with kak Riza.
    Kalau ikut pengalaman diri, Peperiksaan ini membantu dlm melihat pencapaian diri dan menjadi satu encouragement utk upgrade kan diri.
    Sebagai contoh,saya paling tak pandai bahasa inggeris.Semasa UPSR dpt C.Semasa PMR dapat B.Semasa SPM dapat A.Yep,memang sejak dr UPSR dulu2 memang kecewa dgn keputusan BI tu,siap cikgu BI tanya saya apa keputusan,dan dia mengeluh,dan itu membuatkan saya cuba utk cemerlang dlm BI(teringat cikgu english semasa form 5 dimana sanggup menjadi tutor saya personally sebab saya minat sgt dgn english,terima kasih cikgu) .huhu^^ Then,sekarang sedang menuntut di Academy dimana profession y diambil memrlukan 100% english dlm study dan komunikasi.Alhamdulillah. .
    Jd,bagi pendapat saya, tak perlu la memansuhkan 2 exams nih. Dah la saya kecewa sebab, Math & Science kembali kpd BM(eh~betul kan?),i prefer in english. .yare2.

    ReplyDelete
  2. Agreed with my cousin, hatimukmin! I marah sangat about Math and Science kembali kpd BM. bile lagi pelajar2 ini akan ade peluang to improvise their English? tak kan la nak mengharapkan subject English di sekolah yang hanya beberapa jam tuh?

    ReplyDelete
  3. Kau orang bercakap macam kau orang ini tenaga P&P.. Apa yg belaku di Malaysia adalah system pendidikkan berfocuskan hafal semata-mata, sebab itu kebanyakkan mereka selepas sekolah tak ada kemahiran seperti budak2 sebaya di Europah..

    Apa yg aku tulis ini dari pengalaman berkerja dgn British Edu untuk Malaysia Education projects.. Sultan Azlan berucap Jangan Ukur Pencapaian Pelajar Berasaskan Keputusan Peperiksaan .. Dia bercakap kerana dia berpengalaman dan tahu apa yang belaku kat Malaysia.. Aku sendiri penah berbincang dgn Arwah Jamin Ahmad masa on the way balik ke Malaysia, dia pun setuju tentang apa yg berlaku.. Recently aku bertemu dgn anak kawan yang berumur 8tahun, kalau kau bercakap dengan dia apa dia belajar di Sekolah you will shock!.. Lagi satu ada TV pendidikkan memnujukkan cara didikkan di British, Germany atau E.U Amat berbeza dari apa yang berlaku di Malaysia, tak payah pergi jauh, tengok sahaja Singapura.. Mereka dapat berfikir "Out of the Box" .... Mansuh atau tidak bukan isu sebenar, tapi apa yang harus diajar disekolah oleh tenaga P&P..

    Sedih... Malaysia banyak talented people, tapi system pendidikkan yang ada adalah bermotifkan exam semata-mata..

    ReplyDelete
  4. i'm not sure what the govt is aiming to achieve by abolishing upsr and pmr, but one thing for sure, our exam-oriented education system definitely needs to be revised. so kalo tu bermakna memansuhkan upsr & pmr, then i am all for it.

    sistem yg ada skarang ni (well at least, sistem yg kita alami dulu) x cultivate critical thinking, pastu jadi masalah biler budak2 join the workforce. aku dulu kat ofis slalu la menahan rasa nak melempang budak2 aku yg sungguh lembab dlm problem solving skills. x kreatif langsung. sumer nak kena spoonfeed. sbb dah biasa dari kecik dgn sistem camtu.

    ingat x riza, kat skolah dulu, seb baik la kita sumer diwajibkan masuk pertandingan rekacipta or kajian tesis yg di luar kurikulum kbsm utk grad, so ada la gak sesuatu yg menggalakkan kita utk berfikir secara kritis. kalo tak, aku rasa, kita ni x jauh beza dari robot yg diprogramkan utk hafal dan hafal dan hafal sumer facts dlm buku & nota yg cikgu bagi utk score dlm exam, sampaikan pengetua buat rule, time riadah sumer orang diwajibkan jgn pegang buku dan mesti bersukan. tu yg jadi kita sumer kena paksa lari panjat bukit larut biler waktu clear dorm petang tu.

    that was crazy.

    ReplyDelete
  5. HAhahahaha.... Tak perasan lak ade comment from Fain and Auntie Elle...

    ok... Memang betul system education kat Malaysia nie terlalu exem orianted... For me, tak semestinye UPSR and PMR patut dimansuhkan....

    I still believe that we need those exams to ensure tahap pencapaian pelajar2 di Malaysia... Kalau tak de exam2 nie, sure la bebudak kat Malaysia nie suka2 jer nak belajar or tak nak belajar.... tak semua orang sama.... at least, with those exams parents akan amik tahu gak la anak2 diorang nye akademik.... Tapi parents jangan terlampau concern sampai paksa anak belajar ajer... bagi mereka peluang menikmati kehidupan kanak-kanak... Parents zaman sekarang I tengok sampai sanggup berhabis2an untuk hantar anak the pusat2 tuisyen.... kengkadang anak2 tak de masa untuk bermain... kesian diorang... tu yang jd robot tuh.... skill and brain development terbantut.... Dulu, I tak de la gie tuisyen ke ape.... at least petang-petang memang ade masa untuk bermain.... hari sabtu and ahad, memang enjoy! hehehehe.....

    Lagi satu, orang kat Malaysia nie kena la open minded sikit... jangan terlalu meng'agung-agung'kan orang yang pencapaian akademik yang bagus jer.... tak semestinye mereka ini bagus dalam bekerja... I ade a few friends yang akademik yang gempak, but bile keje, tak reti nak buat.... maklum la, robot....

    So, bukan salah UPSR and PMR... tapi salah orang ramai yang terlalu pandang tahap akademik seseorang....

    UPSR and PMR ini hanya membantu para pelajar meningkatan daya saing and menentukan arah tujuan mereka..... Ia juga bantu para pelajar mendukung tanggungjawab mereka kepada diri mereka...

    Sekolah-sekolah juga patut memupuk dan menggalakkan perkembangan kemahiran berfikir... teringat zaman2 sekolah dulu, my school has subject yang dipanggil 'Critical Thinking'... Betul tak Auntie Elle? we also has various activities such as Dramafest, Coral Reading, Rekacipta & Tesis (as mentioned by Auntie Elle), Program Usahawan Muda, Jambori, Macam-macam kuiz and pertandingan di Minggu Activiti and Minggu Bahasa, and a lot more.... Our school mewajibkan semua pelajar terlibat dalam those activities... Seronok betul bile teringat those moments... So, pihak sekolah jangan asyik nak suruh budak belajar ajer.... Sebab activiti2 ini lah yang dapat membantu perkembangan minda...

    ReplyDelete