Sunday, January 1, 2012

Welcome 2012

Tahun baru.... Azam baru.....

Dulu, masa aku kecik-kecik dulu Ibu ade ajar supaya tanam azam setiap kali tahun baru.... Tapi sejak 4-5 tahun nie, aku busy betul mengejar sesuatu yang aku tak pasti.... agaknye, inilah kelemahan orang yang tak de azam ataupun ade azam tapi tak state and 'materialized'kan azamnya....

Kalau dalam Islam, setiap kali menyambut tahun baru maal hijrah, umat Islam digalakkan untuk berhijrah... BerHIJRAH daripada yang tak/kurang baik kepada kebaikan.... :) Di sebabkan maal hijrah arituh aku busy gile, aku tak tersenarai pun azam2 hijrah aku....

So, aku amik kesempatan tahun baru 2012 nie untuk senaraikan azam-azam tahun ini....!!!!

AZAM KERJA

1. Datang awal ataupun tepat pada waktunya - aku memang popular dengan kehadiran lewat ke office.... Tapi aku biasanya bayar balik ngan pulang lewat ke rumah.... so, tahun baru nie aku nak datang awal la ke office.... Ikut macam hubby aku!!!! Sungguh bersemangat untuk bekerja.... Sayang, you inspired me!!!

2. Berfikiran positif dan lebih efficient! - Aku nak siapkan kerja on time... tak nak delay kerja... Contohi Abg SS kat office aku nie... aku kagum ngan efficiency dia... Hebat!

3. Complete CIA (Certified Internal Auditor) - dalam masa setahun nie, aku musti completekan CIA paper aku since it is requirement to be promoted and for future development in career.


AZAM KELUARGA

1. Menjadi Isteri yang Terbaik buat hubby aku - baru2 nie hubby complaint.... dia kata aku dah kurang bagi tumpuan kat dia... bile aku analysed balik, memang pun... tapi dah memang nature aku sebeno nye.... aku nie memang jarang nak dependent sangat ngan orang lain.... kalau boleh semua buat sendirik.... jarang nak call-call nak tanya-tanya 'tengah buat apa?', 'dah makan ke belum?', 'hari nie makan apa?'.... sebab aku sendirik kengkadang rimas nak jawab soalan2 macam tuh.... Dulu masa bercinta pun tak de la aku nak kawal hubby aku 24jam.... tapi since dia nak aku jadik macam tuh, akan aku usahakan...... Hehehehe.... But i really need to improve bab menjadi pendengar terbaik buat hubby aku... sebab aku rasa aku nie bukan nye pendengar yang baik....

2. Jadi Ibu Terbaik buat Anak-anak - perasan tak aku tulis anak-anak?? bukannye Arissa seorang.....? hehehehe... kalau ikutkan plan, aku nak tambah sorang lagik ahli keluarga dalam tahun nie... so... doakan aku agar dapat jadi ibu mithali.... Arissa, mummy minta maaf if mummy x jaga Arissa ngan baik past few years... ok, mummy promise to be the BEST MOM to you and your sister/brother.... :)

3. Jadi Anak yang Baik buat Ibu&Ayah - last few years, aku rasa aku banyak menyusahkan ibu ngan ayah aku.... especially Ibu.... Kengkadang kata-kata aku menguris perasaan dia... sejak aku duduk serumah ngan Ibu, aku rasa banyak perkara yang aku tak sefahaman ngan dia.... And aku memang jenis berterus-terang... so, kengkadang Ibu terasa hati ngan aku.... aku rasa tahun nie aku tak nak la cakap banyak-banyak... nanti terguris lagik hati dia.... baik aku iyekan jer kata-kata dia.....


AZAM KESIHATAN & KECANTIKAN

1. Nak minum air 8 gelas setiap hari - aku nie memang payah sangat la nak minum air masak 8 gelas sehari.... aku tak tau kenapa.....

2. Nak turunkan berat badan - aku rasa yang nie azam setia tahun aku.... tapi tak pernah2 aku achieved... this year, aku kena serius ngan azam aku nie... since lutut aku pun dah start sakit, better aku laksanakan azam aku nie..... sekarang berat badan aku 69kg... target 63kg... tak yah banyak2, nanti tak achievable lak.... hehehehehe....

3. Sentiasa kemas & cantik - aku nie kalau gie keje dah lambat, sure tak bersolek.... aku sambung bersolek kat office.... mak aaaiii, tak professional langsung.... so, tahun baru nie, aku nak jaga penampilan aku la....


AZAM IBADAT

1. Nak solat on time - Aku selalu jer buat solat combo.... aku rasa member-member aku sure tau apa itu solat combo.... ye la.... solat waktu zohor nak dekat2 asar, so senang tunggu 5 minit after solat zohor, then dah bole sambung solat asar... hehehehe.... jimat make-up... hehehehe... astaghfirullahalazim.... nie kalau best friend aku, si Fidot, tau nie... sure aku kena tazkirah 1 jam tak henti....

2. Baca doa setiap kali mulakan aktiviti - aku rasa makin aku besar, makin kurang aku berdoa untuk memulakan pekerjaan.... So, aku berazam untuk sentiasa berdoa sebelum memulakan pekerjaan.

3. Banyakkan puasa sunat - yang ini memang liat betul aku... yang ganti pun selalunye aku buat betul2 nak ramadhan.... astaghfirullahalazim.... Apa ke bende la aku nie.... Hai.... duniawi betul lah!!! ok... ok... berubah!!!!!!!

ok la... aku rasa itu jer kot... kalau ade tambahan, aku edit + tambah jer kat post nie....

No comments:

Post a Comment